DAPATAN DARIPADA MIFTAHUL MURID FI ILMIT TAUHID : PART 3
Mengenal Allah merupakan fardhu ain ke atas kita
Sabda Nabi :
'awaluddin makrifatullah'
(awal agama mengenai Allah)
Mengenal Allah yang utamanya, bukannya zakat, puasa dan solat. Rasulullah mnyebarkan dakwah di Mekah selama 10 tahun yang mana menekankan tentang tauhid kepada Allah. Sedangkan seruan puasa diturunkan setelah 2 tahun setelah hijrah nabi.
Sifat Ma'ni terdapat tujuh sifat dan dibahagikan kepada tiga bahagian tetapi
- taksir - qudrat, iradat (ta'lik kepada perkara mungkin)
- inkisar - ilmun, sama', basar (ta'lik kepada perkara yang ada)
- dilalah - kalam
- tetapi hayyan tiada ta'liq
Sifat Uluhiyyah terbahagikan kepada dua yakni
- istirnar استغنى
(11 sifat wajib, 11 sifat mustahil dan 1 harus)
1. lepas daripada sifat yang menjadi (4.5) : wujud, qidam, baqa', mukhalafatuhul lil hawadis, qiyamuhu binafsihi (definis yang kedua)
2. lepas daripada zat (0.5) : qiyamuhu binafsihi (definisi yang pertama)
3. lepas daripada yang menolak kekurangan (6) : sama', basar , kalam, kaunuhu sami'an, kaunuhu basiran, kaunuhu kaliman
4. lepas daripada segala yang bekerja kuat (1) : sifat harus - iftiqar
Kenapa Allah menciptakan makhluk ?
- Jika Allah melakukannya dengan tujuan maka Allah bersifat dengan lemah kerana berhajat pada makluk
- Jika Allah melakukannya dengan tiada tujuan, maka mustahil
- Jika Allah melakukannya dengan sia-sia, juga mustahil
- Oleh yang demikian, Allah melakukannya dengan lilhikmah yakni dengan berhikmah
ليعبدوا
lam disini merupakan lam lil hikmah
Perbezaan antara fahaman Ahli Sunnah dan Mu'tazillah
1. Syurga dan neraka
Fahaman Ahli Sunnah : syurga dan neraka sudah sedia ada
Perbezaan antara fahaman Ahli Sunnah dan Mu'tazillah
1. Syurga dan neraka
Fahaman Ahli Sunnah : syurga dan neraka sudah sedia ada
Fahaman Mu'tazillah : syurga dan neraka belum wujud lagi sebabnya jika sudah wujud maka ia sia-sia kerana tiada apa pun
2. Perbuatan baik dan jahat makhluk
Fahaman Ahli Sunnah : baik dan jahat daripada Allah tetapi cara kita beradab pada Allah kita tidak sandarkan perbuatan jahat itu padaNya (pada perbuatan bukan iqtiqad)
Fahaman Ahli Sunnah : baik dan jahat daripada Allah tetapi cara kita beradab pada Allah kita tidak sandarkan perbuatan jahat itu padaNya (pada perbuatan bukan iqtiqad)
Fahaman Mu'tazilah : semua yang baik hanya pada Allah
3. Melihat Allah
Fahaman Ahli Sunnah : boleh melihat Allah di hari akhirat (pada hari Jumaat)
- di syurga ahli syurga tidak melakukan sebarang kerja kecuali dengan berziarah
Fahaman Mu'tazilah : tidak boleh melihat Allah di dunia dan di akhirat
Wallahulam.
- di syurga ahli syurga tidak melakukan sebarang kerja kecuali dengan berziarah
Fahaman Mu'tazilah : tidak boleh melihat Allah di dunia dan di akhirat
Wallahulam.
Comments
Post a Comment